• 1401/07/10

برج اداری عالیس

برج اداری عالیس

ساختمان دفتر مرکزی کارخانجات زرین فرم چناران در خیابان احمدآباد مشهد قرار دارد. این ساختمان دارای 2 هواساز فول فرش، 76 فن کویل، 9 واحد اگزاست فن و موتورخانه مرکزی می باشد. سیکل سرمایش و گرمایش ساختمان به صورت اولیه-ثانویه (Primary-Secoundary) و 4 لوله (4 Pipes) طراحی شده است. تهیه لیست I/O، انتخاب تجهیزات، تحلیل و بهینه سازی اقتصادی، تهیه تجهیزات مورد نیاز برای اجرا، کنترل و هوشمندسازی سیستم تهویه مطبوع آن، بر عهده شرکت ایرسا تدبیر مدرن می باشد. تعداد کل نقاط کنترلی 450 پوینت است.
از آنجا که شرکت ایرسا تدبیر مدرن نماینده انحصاری شرکت Controlli ایتالیا در ایران است، تجهیزات مورد نیاز شامل محرک ها، شیرها و سنسورهای اختلاف فشار هوا، سوئیچ جریان مایعات در این پروژه، از این برند معتبر تهیه و استفاده شده است. از دیگر نقاط قوت و قابل توجه این پروژه، استفاده از نرم افزار بومی Mecware برای هوشمندسازی ساختمان است، که توسط این شرکت تهیه، اجرا و پشتیبانی می شود.

 ساختمان در 6 طبقه و 2 طبقه زیرزمین بنا شده است. تمامی 76 عدد فن کویل اتاق های کارکنان و مشاعات تحت پوشش سیستم BMS با نرم افزار Mecware می باشد و علاوه بر این، مطابق خواست کارفرما، تمامی فن کویل ها می توانند به صورت local توسط ترموستات های Controlli  کنترل شوند. موتورخانه شامل 2 عدد بویلر چگالشی، 2 عدد چیلر تراکمی، دسته پمپ های مدار اولیه و ثانویه سرمایشی و گرمایشی، مبدل های حرارتی صفحه ای، منابع کویلی و مخازن ذخیره آب، همگی تحت پوشش کنترل هوشمند این سیستم می باشند.

همچنین 2 عدد هواساز هوای تازه و 9 عدد دستگاه اگزاست فن نیز توسط سیستم هوشمند Mecware کنترل و مانیتورینگ می شوند. تاسیسات این ساختمان به صورت 4 لوله طراحی شده اند و تمامی هواسازها و فن کویل ها، در تمامی فصول، قابلیت سرمادهی و گرمادهی دارند. برای این منظور از شیرهای مستقل از فشار (PICV) برند Controlli به نمایندگی شرکت ایرسا تدبیر مدرن استفاده شده تا در موقع لزوم، کویل آب سرد و گرم را تغذیه کند.

در این سیستم طراحی به صورت دبی متغیر (Variable Flow) است. و با توجه به درصد باز یا بسته بودن شیرهای PICV و فیدبک سنسورهای اختلاف فشار، دور پمپ های سیرکولاسیون کم و یا زیاد می شود تا فشار مطلوب و دبی مورد نیاز، به طبقات پمپاژ شده و از هدررفت انرژی جلوگیری شود.